FIREMNÍ ELEKTROMOBILITA A JEJÍ BUDOUCNOST
Jako nadšenec automobilů a motorek se spalovacími motory musím přiznat, že jsem k elektromobilitě přistupoval s určitou dávkou rezervovanosti. Nepopiratelné však je, žetato nová a inovativní technologie přináší zajímavé možnosti, které si zaslouží pozornost.
Slévárna Ernst Leopold se významně podílí na výrobě lisovacího nářadí pro automotive sektor, přičemž stále více připravovaných vozů je plně elektrických. Přirozeně se proto začínáme více zajímat o elektromobilitu a její roli v budoucnosti firemní flotily.
Výběr elektromobilu
Při výběru elektromobilu můj zájem směřoval k německému koncernu VW, především kvůli podpoře evropského, a tím i českého trhu. Již při prvních krocích mě však překvapila neochota zapůjčit a vyzkoušet elektrické modely prémiových značek. Nakonec jsem našel vstřícný přístup v TOP AUTOSALONU BLANSKO a díky financování od Erste Leasing jsem se rozhodl pro model ŠKODA Enyaq Coupé RS 4×4 85 iV, vybavený tepelným čerpadlem. Tento vůz nejen splňoval naše technické požadavky, ale také podpořil firemní závazek k udržitelnosti. Společně s vozem byla pořízena rovněž nabíjecí stanice s výkonem 44 kW DC a 2x 22 kW AC.
Během jednoho měsíce jsem s vozidlem ujel 7 000 kilometrů s průměrným denním nájezdem 200 – 300 km. Na jedno nabití jsem pravidelně ujel 500 km, díky rekuperaci energie pak někdy i více. Baterie s kapacitou 82 kWh a rychlé nabíjení na stanicích s výkonem 150 kW mě přesvědčily, že elektromobilita je skutečně funkční alternativou pro potřeby naší firmy.
Cena jako klíčový faktor
Jednou z nejzásadnějších otázek elektromobility je cena. Pokud si evropské automobilky neuvědomí, že elektromobily jsou pro většinu běžných obyvatel České republiky, potažmo Evropy, příliš drahé, riskují, že jejich vozy budou neprodejné. Vysoké ceny elektromobilů jsou aktuálně hlavní překážkou pro masové rozšíření této technologie.
Dojezd elektromobilu
Dalším často diskutovaným tématem je dojezd. Na jedno nabití běžně ujedu 500 kilometrů, ale díky rekuperaci energie jsem byl schopen dosáhnout i 650 kilometrů. Rekuperace je technologie, která snižuje spotřebu energie a dobíjí baterii při jízdě, zejména při brzdění. Samotný dojezd ovlivňuje mnoho faktorů, mezi které patří zatížení vozidla, venkovní teplota a zvolená trasa. Na dálnici při vyšších rychlostech jsem zaznamenal vyšší spotřebu energie, kdy dojezd může klesnout o 100 a více kilometrů, což představuje snížení o 30–40 % oproti běžné jízdě. Podstatná je i technika a styl jízdy.
Je důležité si uvědomit, jakou vzdálenost běžně denně ujedete. Ve společnosti Ernst Leopold například většina firemních vozidel neujede více než 200 kilometrů denně, což znamená, že kapacita baterie pro 400 kilometrů je více než dostatečná.
Náklady a rychlost nabíjení
Během 7 000 kilometrů jsem elektromobil nejčastěji nabíjel doma z vlastní fotovoltaické elektrárny, dále ve firmě a na rychlonabíjecích stanicích. Rychlé nabíjení na stanicích s výkonem 150 kW mi zabralo přibližně 25 minut. Celkové náklady na nabíjení za měsíc činily necelé 3 000 Kč, což znamená, že náklady na kilometr byly pod 1 Kč. Pro firmy je úspora za pohonné hmoty prvním významným ekonomickým přínosem elektromobility.
Prozatím není jasné, jak se situace bude vyvíjet do budoucna s ohledem na výběr spotřební daně, kdy stát bude muset nahradit výpadky spotřební daně z benzínu a nafty. Podnikatelé mají již nyní povinnost mít nabíjecí stanici registrovanou a dokládat spotřebu na všech nabíjecích stanicích ve firmě, přičemž část energie musí pocházet z obnovitelných zdrojů.
Dostatečná síť dobíjecích stanic
Současná síť dobíjecích stanic je dostatečná a obavy, že by stanice byly přeplněné, se zatím nepotvrzují. Díky moderním aplikacím lze snadno zjistit obsazenost stanic a naplánovat nabíjení s předstihem. Oproti autu se spalovacím motorem, které stačí jednoduše natankovat a můžete ihned pokračovat v jízdě, vyžaduje elektromobil více plánování. Zejména při delších cestách po dálnici je dobré si předem zjistit, kde se nacházejí dostupné nabíječky. I když je rychlonabíjení na cestách o něco dražší než doma nebo ve firmě, na celkových nákladech na kilometr se to výrazně neprojeví. Nabíjení obvykle zabere 20–25 minut, což vám poskytne čas na kávu nebo krátký odpočinek, než budete moci pokračovat v cestě.
V rámci firemního provozu, zvláště pokud spravujete větší flotilu elektromobilů, jednoznačně doporučuji pořídit výkonnou DC nabíječku. Ta se hodí nejen pro vlastní potřebu, ale také pro případ, že přijede zákazník či partner a bude chtít své vozidlo rychle dobít.
Jednoduchost nabíjení a flexibilita poskytovatelů
Nabíjení elektromobilu je velmi jednoduché. Stačí aplikace, čip nebo karta a můžete nabíjet téměř kdekoliv. Společnosti jako ČEZ, E.ON nebo PRE nabízejí roamingové služby, takže si nemusíte dělat starosti ani při cestování do zahraničí.
Dlouhé cesty: Slabina elektromobilů
Při delších cestách, například přes 1 000 kilometrů, elektromobily zatím za spalovacími motory zaostávají. Čas strávený na nabíjecích stanicích je pro některé profese, například obchodníky, nevýhodou. Obchodník nemůže čekat na nabíječce a riskovat, že se nedostaví k zákazníkovi včas. Tuto situaci lze vyřešit tím, že pro dlouhé služební cesty bude mít společnost ve flotile několik vozidel se spalovacím motorem.
Provozní náklady a údržba
Zatím nemohu poskytnout přesná čísla ohledně provozních nákladů a údržby, ale při nájezdu 10 000 kilometrů jsem nemusel řešit žádné zásadní problémy. Elektromotor má méně pohyblivých částí než spalovací motor, což snižuje potřebu údržby. Odhaduji, že náklady na údržbu jsou až o 50 % nižší, přičemž životnost elektromobilu je delší.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti elektromobilu jsou nesrovnatelné. Tichá, plynulá jízda bez vibrací a hluku je velkou výhodou oproti vozům se spalovacím motorem. Doporučuji si elektromobil vyzkoušet na delší dobu, ideálně alespoň na týden, protože jedna krátká zkušební jízda neposkytne úplný obraz o tom, co elektromobil nabízí.
Budoucnost elektromobility
Tento článek nezahrnuje všechny aspekty elektromobility, jako jsou ekologické dopady nebo celkový vliv na životní prostředí. Jako společnost Ernst Leopold však plánujeme přechod k elektromobilitě zejména kvůli úsporám provozních nákladů, bezpečnosti a snižování emisí. Elektromobily jsou budoucností, která má potenciál zlepšit kvalitu života i podnikání.
Všichni neradi děláme změny, které nás nutí opustit naši komfortní zónu – a to platí i pro elektromobilitu. Obvykle se hned objeví skeptici, kteří začnou zdůrazňovat vše, co by mohlo být špatně. Předtím než se nad tím sami zamyslíme, už slyšíme, že elektromobily nemají dostatečný dojezd, že není kde nabíjet nebo že jsou příliš drahé.
Můj názor je jasný: přestaňme srovnávat spalovací motor s elektromobilem. Jedná se o dvě nesrovnatelné technologie, každá má své specifické výhody i výzvy a co především – jsme teprve na začátku. Zatímco spalovací motor byl zdokonalován po mnoho desetiletí, elektromobily mají stále prostor pro další vývoj.
Čína pochopila význam této technologie před několika lety, dokázala se stát v této oblasti světovou špičkou a určuje dnes trend v elektromobilitě, přičemž nabízí elektromobily za výrazně nižší ceny. Jsem přesvědčen, že elektromobil je budoucností jak pro běžné uživatele, tak pro firmy. S vývojem technologií, jako jsou fotovoltaické elektrárny, si budeme moci doma vyrábět energii a jezdit „téměř zdarma“, což činí elektromobil ještě atraktivnější. Jak jsem zmínil již výše, otázkou zůstává, jak se k celé situaci v budoucnu postaví stát se spotřební daní.
Abych nezůstal jen u své osobní zkušenosti, poskytl jsem elektromobil také několika zaměstnancům, kteří měli možnost vůz testovat alespoň po dobu jednoho týdne. Díky tomu získali reálný dojem z jeho každodenního provozu a jejich názory se vesměs shodují s mými. Po pečlivém zvážení všech zkušeností a s určitým časovým odstupem jsem dospěl k závěru, že Ernst Leopold bude nepochybně pokračovat v cestě směrem k elektromobilitě. Tento krok nejen sníží naše provozní náklady, ale také přispěje k naplnění našeho závazku k udržitelnosti a snižování emisí, což je součástí našich dlouhodobých cílů.
Věřím, že s dalším rozvojem a inovacemi bude přechod k elektromobilitě stále dostupnější pro všechny, ať už jde o jednotlivce nebo firmy. S rozvojem nabíjecí infrastruktury, technologickými pokroky a celkovou podporou, je elektromobilita nevyhnutelnou součástí budoucího provozu firemních flotil. Pro firmy, jako je Ernst Leopold, se ukazuje elektromobilita být logickým krokem.
VIZE SPOLEČNOSTI ERNST LEOPOLD
Dlouhodobá stabilita pro společnost i její zaměstnance, pod kterou se skrývá udržení konkurenceschopného postavení na trhu, které je těsně spjato s péčí o zaměstnance a efektivním řízením výrobních procesů.
Budování dobrého jména společnosti. I když to nemusí být na první pohled zřejmé, jedná se o jedno z nejcennějších aktiv. Proto si klademe za cíl budovat pozitivní pověst, která je postavena na kvalitě výrobků, transparentnosti v obchodních vztazích a společenské odpovědnosti
Investování do budoucnosti, a to na úrovni technologické, stejně jako na úrovni lidských zdrojů tak, abychom po všech stránkách dokázali udržet krok s rychle se měnícím průmyslovým prostředím.
Moderní řízení, které je zásadním elementem pro implementaci moderních informačních systémů a výrobních technologií, které umožňují lepší sledování procesů, rychlejší reakci na změny trhu a zvýšení celkové efektivity.
Snížení uhlíkové stopy a snižování energetické náročnosti. Jako společnost jsme se plně zavázali k aktivnímu přístupu v této oblasti.
Dosahování zisku, udržitelného růstu hodnoty firmy a celkové prosperity. Udržení finanční stability a rozvoj nových tržních segmentů budou stát v čele i následujícím roce.
Věřím, že naše společné hodnoty a vize nás i nadále budou posouvat vpřed, abychom mohli naplňovat dlouhodobé cíle společnosti a přispívat k jejímu úspěchu.
Zdeněk Tužička,
jednatel společnosti
Ernst Leopold s.r.o.
Další novinky
FIREMNÍ ELEKTROMOBILITA A JEJÍ BUDOUCNOST
Jako nadšenec automobilů a motorek se spalovacími motory musím přiznat, že jsem k elektromobilitě přistupoval s určitou dávkou rezervovanosti. Nepopiratelné však...
Spolupráce mezi slévárnou Ernst Leopold a Vysokým učením technickým v Brně
Spolupráce mezi blanenskou slévárnou a Odborem slévárenství, Fakulty strojního inženýrství, VUT v Brně probíhá již více než 70 let. Vyjmenovat všechny...
ERNST LEOPOLD A SNIŽOVÁNÍ EMISÍ
Současná společnost směřuje nikoli pouze vpřed a „po nás potopa“, ale začíná se ohlížet za tím, co za sebou zanechává, což je bezpochyby správné. O jednotlivých...
©2024 Ernst Leopold s.r.o. Ochrana osobních údajů Nastavení cookies